top of page

#3 לעשות את הבחירות הנכונות לנו


בחירה היא אחד מעקרונות הליבה בפסיכולוגיה האינדיבידואלית של אלפרד אדלר. גישתו היתה הראשונה שהציגה את האדם כבעל דעה, האחראי על עצמו ועל חייו. זו אינה האשמה, להיפך, זו גישה אופטימית מאוד - משום שאם האדם בחר בדרך מסוימת, הוא יכול גם לבחור אחרת. בחירה היא היכולת של כל אחד מאיתנו, בכל רגע נתון, לבחור מה לחשוב, איך להרגיש וכיצד לפעול.

בעולם שבו אנחנו רגילים שמכתיבים לנו את סדר היום, בתרבות שחינכה אותנו "להאשים את כל העולם בכאבינו" כפי שאמר שלמה ארצי – עקרון הבחירה אינו מובן מאליו, וגם אינו קל לעיכול. מדוע? כי כשמטילים אחריות על התורשה או על הסביבה זה אמנם לא פותר דבר, אבל יותר קל לחיות עם זה. אך עם הבחירה – מגיעה האחריות: אני זו שבוחרת את החיים שלי (ולא ההורים שלי, ולא בעלי, ולא הבוס שלי), ולכן לא יכולה להאשים אף אחד במצבי, אלא את עצמי.

חשוב להבין שבחירה אינה שליטה. אין לנו שליטה על המציאות, על אחרים ועל העולם. הבחירה נעשית בהתחשב במגבלות. יש דברים שהמציאות מזמינה לחיינו – פיטורים, מחלה, תאונה, מוות של אדם קרוב. הבחירה שלנו היא איך לקבל את המציאות, איך להתמודד איתה (ועל כך כתב ויקטור פרנקל בספרו המכונן "האדם מחפש משמעות").

כשמקום העבודה שאהבתי נאלץ לסגור את שעריו וקיבלנו מכתבי פיטורים, הייתי עצובה מאוד. אך הימים האחרונים שלפני קבלת המכתב איפשרו לי לעכל את המצב ואת סופיותו ולבחור את הגישה שלי למצב. הגעתי לשיעור האימון וסיפרתי לחבריי לכיתה: "היום קיבלתי מתנה נפלאה – מכתב פיטורים". הם היו המומים כמובן, כי ידעו כמה אהבתי את מקום עבודתי. אבל הבחירה היתה בידי – לשקוע בדיכאון או לקחת את זה כהזדמנות לשינוי: לעשות את הדברים שתמיד רציתי, להגשים את החלומות שלי. סביר להניח שאם זה לא היה קורה, גם לא הייתי כותבת שורות אלה עכשיו. אז ככה שהכל עניין של בחירה. לא רק בקלפי.

הבחירה מה לעשות נובעת מהבחירה איך לחשוב. כלומר, היא לא רק בחירה מעשית' אלא גם קוגניטיבית, וכתוצאה מכך רגשית. נניח שלא הייתי חושבת שסגירת מקום העבודה שלי היא אפשרות לצמיחה עבורי - סביר להניח שלא הייתי מתמלאת באנרגיות של שמחה ותשוקה לצאת ולעשות דברים שתמיד רציתי. הבחירה היא באיך להרגיש כלפי מצבים בחיים, במיוחד אלה שאין לנו שליטה עליהם: גם כעס והיעלבות זו בחירה. אנחנו יכולים לבחור להיפגע ממשהו שמישהו אחר עשה או אמר – או לבחור שלא! לא פשוט, אבל שווה לנסות.


Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page